Trekkhund om sommerenDet er sol, det er vår, og i tiden framover kan du glede deg over sommerlige aktiviteter sammen med hunden. Ski, pulk, snørekjøreutstyr og slede er satt bort. Sykkel og hundevogn er hentet frem.
Forfatter: Geir Nordenstam Nettsted: Nordenstam hundeskole TREKKHUND OGSÅ OM SOMMEREN
Det er sol, det er vår, og i tiden framover kan du glede deg over sommerlige aktiviteter sammen med hunden. Ski, pulk, snørekjøreutstyr og slede er satt bort. Sykkel og hundevogn er hentet frem. I denne artikkelen skal vi si litt om vogntyper, og se nærmere på hvordan vi kan gå fram for å lære hunden å trekke vogn.
Hundevogner
Tidligere var tohjulsvogner mye brukt. Et problem med sulkien er imidlertid at det er vanskelig å finne riktig balansepunkt, slik at dragene ikke presser hunden ned, eller løfter den opp. Som treningsvogn til å sitte på er derfor sulkien problematisk å bruke.
Med treningsvogner på 3 eller 4 hjul finner du deg imidlertid meget godt tilrette. Sacco-vognen begynner etterhvert å bli velkjent, og i løpet av de siste par år har de tyske kvalitetsvognene fra Frank Nollert, Dogcart og Nollert 1 og 2, stadig fått flere brukere. En seriøs referanse på disse vognene er trekkhundklubben MUSH i Skien/Porsgrunn.
Dogcart utstyres bl.a. for handicapkjøring, og har fotbrems/håndbrems, fotstyring eller håndstyring. Og Nollertvognenes kompakte konstruksjon gjør dem dessuten spesielt egnet for innkjøring. Her er det lite som kan skramle og distrahere nybegynnerhunden. Vognene har hydrauliske skivebremser bak.
Enkelte vogner i markedet kan trekkes av 1- 2 hunder. Andre vogner er egnet for inntil 8-10 hunder. Alt etter størrelse, kraft, vitalitet og treningsgrunnlag hos hundene.
Hvordan kjører vi inn hunden
Hunder er like på ett punkt, alle er forskjellig. Og under innkjøring/tilvenning til vogn vil hunder reagere på forskjellig måte, avhengig av både livserfaringer og nervetilstand. Fremgangsmåtene vil derfor kunne variere. For den normale hund bør du imidlertid få det til med nedenfor nevnte fremgangsmåte.
Selen trenger normalt ingen tilvenning. Og dersom du lar hunden trekke i løse liner, Nomeforspenning, i stedet for drag, bruker tilvenningen å gå greit. Men dere bør være to om jobben, slik at medhjelperen kontrollerer bremsene for å unngå at vognen innhenter hunden. Velger du å bruke drag kan du klare oppgaven uten medhjelper.
Start treningen på gressbakke, fotballbane eller lignende. Underlaget bør altså være mykt, og så plant som mulig, slik at hunden blir minst mulig forstyrret av hjulenes bevegelse mot underlaget. Ha kobbel på hunden, og start men vanlig plass kommando. Hold gjerne i trekkline/drag de første meterne, slik at du trekker vognen i gang. Overfør litt etter litt trekktyngden til hunden ved at du suksessivt slipper grepet. Vær raskt ute med stormende ros, i det øyeblikket du ser hunden tar initiativ. Og husk: Trygg hundefører = trygg hund, usikker hundefører = usikker hund. Vær derfor forberedt til oppgaven, og tenk på forhånd gjennom hvordan oppgaven skal utføres.
Alt etter 3-400 meter kan medhjelperen sette seg på vognen, mens hundeeieren fremdeles er hundens støttespiller og går ved siden av hunden for å gi oppmuntring. Halsbånd og kobbel bruker du bare når du trener inn hunden, og går ved siden av den, og hvis du bruker komtesele må du påse at halsbåndet ikke glir under komten og lager gnagsår.
Etter få gjentagelser går du videre til neste moment, som går ut på å få hunden til å dra med en person sittende på alt fra start.
Her er det mange veier å gå, men en fremgangsmåte er denne:
Du har med deg 2 medhjelpere. Den ene setter seg i vognen (evt. står på, avhengig av vogntype). Den andre står framme hos hunden og holder den i selen og linene. Eieren setter seg på sin sykkel og sykler 30-40 meter foran og kaller på den. Medhjelperen som holder hunden hjelper hunden med å få vognen i gang, og vips så er det gjort. Hunden vil storme av sted for å komme bort til eieren, som holder avstanden, og fortsetter å sykle et par hundre meter før han stopper og begeistret tar i mot hunden. Medhjelperen som sitter i vognen må foreta myk bremsing uten rykk og napp.
Etter noen gjentagelser er det rollebytte. Eieren sitter i vognen mens medhjelperen sykler. Og få dager senere utføres kjøringen uten medhjelpere.
Vogn med drag
Velger du innkjøring med drag bør du tette til vognens dragfester med silikon dersom det er merkbar slark, slik at unødig skrangling unngås mellom vogn og drag. Andre løse ting som seterygg, wire, styrestag etc. bør teites til. Hold med venstre hånd et solid tak i dragbøylen, slik at draget ikke vil berøre hunden nevneverdig. Ha kobbel på hunden, og gå rolig ved siden av den og gi stormende oppmuntring når du registrerer framgang.
Forøvrig kan du gå fram som beskrevet foran.
Kjør ikke vogn til alle tider og på alle typer underlag.
Når du kaster skjorta har hunden fremdeles pelsen på. Av den grunn må du ta hensyn til temperatur og værforhold. Kjør aldri vogn eller sykle for den saks skyld, når temperaturen er høyere enn 15 grader og sola er framme. Og kjør aldri så lenge at hunden til slutt begynner å vegre. Turens lengde må avpasses etter hundens fysiske tilstand. Avslutt når hunden fremdeles har lyst til å løpe.
Før du starter med vognkjøring må altså hunden ha et tilfredsstillende fysisk utgangspunkt. Og for å få hunden i form har du brukt sykkelen. Når du har kommet så langt i din sykkeltrening av hunden at den lett traver 10-15 km uten å bli nevneverdig sliten, kan du starte med vogntrening. Snakk med erfarne folk om både treningsopplegg og vanningsrutiner for hunden.
Leg vekt på at vognkjøring og sykling lenger enn 1-2 km skal skje på mykt underlag, dvs. grusvei. Og aldri på varm asfalt.
Du får hjelp i hundeklubben
Meld deg inn i din lokale trekkhundklubb hvor du finner folk med erfaring, og som kan gi råd og veiledning til deg og din hund. Mange klubber har også vogner til utlån til klubbens medlemmer på samlinger, medlemsmøter og på felles utflukter.
Klubbadresser får du ved henvendelse til:
Norsk Kennel Klubb
tlf.: 22 65 60 00,
eller til
Norges Hundekjørerforbund,
tlf. 67 15 47 46
Ha en fin sommer!
Copyright Geir R. Nordenstam |